Blogg
Johnny Clarke var Jamaikas populäraste artist under sista halvan av 70-talet. Det är märkligt att han inte är mera känd utanför sitt hemland. Men den jamaikanska musiken har alltid fungerat på egna villkor vad gäller spridningen bland gräsrötterna. Själv köpte jag LP:n Dread Natty Congo, som kom ut 1977, året efter Rockers Time Now. Tyvärr har jag gjort mig av med den skivan. Rockers Time Now måste jag ha fått inbandad valda låtar av på kassett, för jag kan bara delvis återkalla den i minnet. Johnny Clarke är minimalistisk och mjuk på gränsen till lovers rock, som ändå var ett brittiskt påfund. Men strikt rasta är det här. Roots reggaen dominerade ju den jamaikanska reggaen från mitten av detta decennium och framåt. Men redan på Dread Natty Congo är det mera kärlek och romantik. Låten Ites, Green and Gold har jag även hört med Burning Spear. Och även av Satta Massagana misstänker jag att det finns flera versioner. Som helhet känns ändå den här skivan lite för beskedlig för min reggaesmak. Jag saknar upproret hos en Bob Marley eller patoset hos en Burning Spear.
Det finns flera uppgifter om när Wailing Souls gav ut Fire House Rock: 1980, 1981 eller 1982. Åtminstone var roots reggaen på Jamaika vid den här tiden rätt så gammal. I soundet på den här skivan hörs många elektriska effekter, då kompbandet Roots Radics och producenten Scientist, som gjorde mycket för att utveckla dub-varianten av reggae, försöker hotta upp rytmgrytan. Men det är främst vokaltrions sång, som i mycket påminner om Black Uhuru, som ger skivan dess karaktär. Jag gillar de tunga upprepningarna, som kommer i refrängerna, t.ex. "Kingdom rise and kingdom fall/ Babylon back is against the wall". Detta kontrasterar sedan mot lead-sångarens budskap, som i bästa roots reggae-anda riktar sig mot Babylon-system. Men kompet är tungt och basen ligger så långt fram att öronen studsar på dess puls. Låtar som jag minns från mina tidigare lyssningar på albumet är Fire House Rock, Run Dem Down, A Fool Will Fall och förstås Bandits Taking Over, som släpptes på singel 1981.
A-sida: Stepping Walking Stick
B-sida: Humble Lion
Stepping Walking Stick var säkert den första DJ-reggaelåten jag hörde av den nya generationen DJ:s från Jamaika. Den som kom efter Big Youth, Dr. Alimantado och Tapper Zukie. Det var smått kul med alla "bang-bang-diddlie-diddlie", men budskapet är ändå roots. För spatserkäppen är inte en fysisk sådan, utan en spirituell. Så det här är väl inte slackness direkt. Trots det är tempot högt och man tänker att det här är mera underhållning för folket i dancehallarna, och inte direkt någon uppmaning att leva rätt och sunt efter Jahs lagar. Ändå var den här singeln tidig, 1979. Fast då hade ju redan Mr. Yellowman, den första stora dancehallstjärnan, hållit på ett tag.
A-sida: Walking On Thin Ice
B-sida: It Happened
Minns att jag lade titeln Walking On Thin Ice - For John på minnet då när jag hörde låten först. Då trodde jag att den skrevs av Yoko Ono efter John Lennons död. Att den var ett uttryck för den sorg och vilsenhet hon kände. Men nu tror jag att låten heter Walking On Thin Ice, och att skivan är tillägnad John. Hur som helst så finns låten med på LP:n Double Fantasy, men bara i den remixad versionen av albumet. För den skivan släpptes ju i november 1980, bara en månad innan John Lennon sköts i New York. Så visst finns all smärta där just i den här låten - om flickan som vandrar på den tunna isen. Låten finns i många versioner - den är ju väldigt elektronisk, och Yoko Ono, leker, som den konstnär hon är, mycket med ljudet och orden. Kan det vara i den här låten som hon härmar en mås? Undrar hur mycket senare tiders kvinnliga musikkonstnärer, som Björk, tagit intryck av Yoko Ono? I vilket fall som helst är låten mycket lyssnansvärd.
A-sida: Rivers of Babylon
B-sida: Brown Girl In The Ring
Rivers of Babylon som blev en världshit när den gavs ut med den tyska discogruppen Boney M i slutet av 70-talet skrevs av den jamaikanska musikern Brent Dowe, som sålde den för en spottstyver till musikproducenten Leslie Kong, som sedan satte den i händerna på supergruppen. Det här förfarandet beskriver på ett ironiskt sätt hur det går till i musikvärlden, med musiker som gör avtal för att tjäna ihop till brödet för dagen, och större musikbolag och producenter som bara är ute efter storkovan. Att bli känd med någon annans låt, en text ur Psaltaren med bibliskt budskap, skriven för att få något slag av tröst och lindring i de tuffa omständigheter man lever, för att snurra den under glitterkulan på all världens discogolv, är enligt mig inte rent spel. Att bli känd med någon annans låt är att lura andra att tro att man själv skrivit den låten: att pråla med lånta fjädrar. Men så är och har varit musikindustrins lag, där pengarna styr. Ju mera man får veta om hur multimusikbolagen fungerar, desto mindre tycker man om dem.
Jag har läst en bok om reggaemusik, som heter Bass Culture - When reggae was king av Lloyd Bradley från 2000. Boken fick jag låna av min reggaevän i Godby. På 80-talet bandade samma vän ett blandband med reggaemusik till mig. Så jag tänkte att jag kunde få lite bakgrundsfakta till de artister som finns på den kassetten genom att läsa boken. Först ut med tre låtar är The Abyssians. Bandet var ett av de första roots-banden, dvs de förenade reggaemusik med rastafari-tron, och gjorde den på det sättet mer spirituell. Ett bra exempel på detta är låten Satta Massa Gana, som berättar om landet långt långt borta, eller Etiopien, där Haile Selassie satt på tronen.
Jonnie Clarke var det största namnet på Jamaika under senare hälften av 70-talet och en av de första som gjorde rebel-music. Det tål att sägas att Bob Marley inte var så stor på hemmaplan sedan han började göra internationell karriär efter sina första album. Här sjunger han om att människorna inte kommer ihåg Marcus Garvey, vars teser låg till grund för rastafari-religionen. Garvey sattes t.o.m. i fängelse och fick inte möjlighet att predika sina läror längre. Jonnie Clarke grundade även ett självständigt musikbolag, något som inte var så ovanligt bland artister på Jamaika (Bob Marley hade ju t.ex. Tuff Gong).
Althea & Donna var något så ovanligt som en ung kvinnlig duo som hade en hit med låten Uptown Top Ranking i slutet av 70-talet. Den var producerad av DJ:n Mikey Dread, som körde en revolutionerande dygnet runt show på den jamaikanska radion som hette Dread at the controls, där han spelade den nya roots-musiken. Det ska minnas att en dreadlock tidigare på Jamaika var en suspekt typ från bergen, som man varnade barnen för.
Eric Donaldsons Cherry On Baby är väldigt tidig reggae. Låten vann en sångfestival på Jamaika i början av 70-talet. Ännu tidigare var Derrick Harriott, som startade med rythm and blues som han sedan utvecklade genom alla stadier av reggae, från ska, rocksteady till reggae.
Inom den instrumentala reggaen måste man nämna Augustus Pablo med sin melodika. Han var väl den som utmärkte sig mest på detta udda blåsinstrument. Faktum är att den passar ypperligt till dub-låtarna på kassetten. Strictly roots! Instrumental är även keyboardmusikern Ansel Collins, som framför en rolig Monkey Spanner Version.
The Aggrovators var ett studioband för producenten Bunny Lee. De arrangerade ofta om gamla låtar, något som kom att bli typiskt jamaikanskt, återvinningen. Typiskt var även att göra reggaeversioner av andra typer av musik, sedan roots-reggaen blivit populär i slutet av decenniet. I Aggrovators var de bästa musikerna med. Även detta var typiskt jamaikanskt: mixen av musiker, som alltid är med när det gäller att göra musik. Så var det inte med reggaen i England, där traditionen av att grunda ett eget band var starkare.
Duke Reid var en f.d. polisman som grundade det betydande skivbolaget Trojan records, som exporterade reggae till England. Han hade ett eget sound-system och kom att betyda mycket för utvecklingen av den moderna reggaen. Här spelar han en version av The Wailers låt Keep on moving.
Så har vi förstås reggaefarfäderna The Maytals, med Toots Hibbert som främsta sångaren. De verkar ha hållit på hur länge som helst, och blandade ska med gospel, och gjorde sedan den första låten som nämnde reggae i titeln. Det är lätt att ryckas med av Toots and The Maytals, som har förmågan att göra varje konsert till en formidabel gospel-gudstjänst.
Kassetten slutar med Bunny Wailers "Tribute" till The Wailer med reggaeklassiker som Soul Rebel, Slave Driver och War. Och hur slutar boken då? Ja, reggaemusiken slutade utvecklas i början på 80-talet, efter att Bob Marley dött. Black Uhuru var väl det enda nya inom reggaen då. DJ-kungarna i Kingstons dancehalls lyckades inte längre behålla soundet och viben och förena det med ett vettigt budskap. Basen försvann ur baskulturen och kokainpåverkade dancehallskungar och -drottningar tävlade mera med varandra än brydde sig om att ha en trevlig kväll. Men på sjuttiotalet, då var reggae kung!
A-sida: Hon är fin
B-sida: Djävla skit
1979 kom singeln med baksidan Djävla skit. Och det måste väl ha varit i den konsert med bandet som jag bandade på radion som jag hörde låten, för jag tror inte att det var i TV:n. Åtminstone är tempot sådant som jag gillade med gruppen i allmänhet i den här låten. Det är den svarta humorn, som utmärker gruppen, som gör låten speciellt: "Djävla skit/ hon stack sin väg..." Gunnar Danielssons stil var sådan att balanserade på gränsen till galenskap, och han vågade släppa loss denna galenskap i nästan alla texter. Trots att progginfluenserna märks i de tidiga Ensamma hjärtan-låtarna, här mest i form av långa skärande gitarrsolon, så är det som om bandet förstod att genast ta klivet in i den nya vågen. För politiska kan man inte anklaga dem för att vara. Utan det är om livet i allmänhet de sjunger, eller om "kärlek och hat", som jag minns att Gunnar uttryckte det då i radiokonserten. Och då passar ju bandets namn bra. Ensamma hjärtan har återuppstått. Kvar från 80-talsuppsättningen finns förutom Gunnar Danielsson (sång), Tommy Natta (gitarr) och Janne Johansson (bas).
A-sida: Ravers
B-sida: "More Dub" Marcus Say
1982 kom låten Ravers på singel. Jag hörde den antagligen på LP:n True Democracy från samma år. Steel Pulse har alltid gjort reggae som sätter sig i minnet och som man gärna går runt och trallar på. Här handlar låten om ett sound som kallas "ravers", så det är väl igen en ny reggaerytm som upptäckts. Då på sjuttiotalet experimenterades det mycket med trum- och bassoundet, bl.a. utvecklade Sly och Robbie på Jamaika något som kom att kallas "rockers". Men fråga inte mig vad det innebar. Den engelska reggaen har ändå alltid varit mer poppig och elekrifierad än den jamaikanska, och detta gäller inte minst Steel Pulse, som t.o.m. lyckades klättra på listorna internationellt. Här handlar det mest om att känna "irie" och dansa, till ravers: "got you craving for some more". Men många gånger så räcker det ju riktigt bra!
Kassetten KRA: live gavs ut 1981 och är ett showcase av multiinstrumentalgruppen KRA:s produktion i början av årtiondet. Inspelningarna har gjort vid konserter i Finland, Sverige och på Pub Bastun på Åland. Kan hända att jag själv varit närvarande på Bastun? Gruppens musik är väldigt bred, från reggae till engelska folkvisor till Balkanmusik till något som mest liknar anarkistiska barnvisor för vuxna. Influenserna från Beatles och engelsk humor märks, bl.a. i den liverpudlian som introducerar House Of The Smiling Sun, som är inledningsspåret. Allt känns tämligen omskakande för den oinvigde, vilket det gjorde även för mig då jag som 15-16-åring råkade KRA och deras musik för första gången. Men det är både spontant och musikaliskt avancerat, ibland i en blandning, som lite börjar luta åt det avancerades sida, t.ex. i Smiling Sun. Bäst gillar jag de låtar där bandet verkligen släpper loss, som i B-sidans Udas Rehana, Här kommer nu ett gammalt svin samt Balkan Boogie. För eftersom detta mestandels är instrumentalmusik så löper det lätt risken att bli alltför introvert och inside för de redan i klubben invigda.
A-sida: Deliver Me From My Enemies
B-sida: Dub Mix
Den jamaikanska skivproduktionen fungerar så att när det kommer en populär låt, som den här med Yabby You 1977, så släpps det dub mix-versioner av låten. När en sång blir populär på Jamaika, så blir det i det närmaste en knock-out-effekt och låten sprids på alla möjliga sätt, inte minst genom skivproduktion. På Jamaika började man också tidigt producera sina egna skivor, eftersom det fanns så många hemmastudior och producenter. Mycket reggae gick också på export eller slussades ut ur landet, bl.a. till England och USA. Formatet på den här singeln tror jag är en CD-skiva. Låten finns med på ett album med samma namn. Minns inte var jag hörde låten först, men det är en sådan som lätt fastnar i minnet, inte minst pga av Yabba Yous sugande sångröst. Det är inte bara soundet som ofta kopieras på Jamaika, även textrader verkar upprepa sig. Finns en låt som går "guide me from my friend, now that I now all my enemies" (Peter Tosh) samt "protect me from my friends, now that I know all my enemies" (Gregory Isaacs) också. En annan sak som är typisk med den jamaikanska musiksmaken är att det alltid är det nya som efterfrågas. Så en sak (artist, sound, stil) blir lätt på modet, innan det så småningom försvinner.