A-sida: Rivers of Babylon
B-sida: Brown Girl In The Ring
Rivers of Babylon som blev en världshit när den gavs ut med den tyska discogruppen Boney M i slutet av 70-talet skrevs av den jamaikanska musikern Brent Dowe, som sålde den för en spottstyver till musikproducenten Leslie Kong, som sedan satte den i händerna på supergruppen. Det här förfarandet beskriver på ett ironiskt sätt hur det går till i musikvärlden, med musiker som gör avtal för att tjäna ihop till brödet för dagen, och större musikbolag och producenter som bara är ute efter storkovan. Att bli känd med någon annans låt, en text ur Psaltaren med bibliskt budskap, skriven för att få något slag av tröst och lindring i de tuffa omständigheter man lever, för att snurra den under glitterkulan på all världens discogolv, är enligt mig inte rent spel. Att bli känd med någon annans låt är att lura andra att tro att man själv skrivit den låten: att pråla med lånta fjädrar. Men så är och har varit musikindustrins lag, där pengarna styr. Ju mera man får veta om hur multimusikbolagen fungerar, desto mindre tycker man om dem.