Punken och skivbolagen
Man kan ju säga att skivbolagen är musikernas arbetsgivare. I de flesta fall brukar man ju vara lojal mot sin arbetsgivare och göra det som de kräver, men det fanns lysande undantag under punkens guldålder 1977. EMI hette det skivbolag som släppte Sex Pistols första singel Anarchy In The UK 1976. Men efter att grabbarna uttalat sig olämpligt i TV, backade de ur det hela. Detta föranledde Sex Pistols att göra låten EMI på sitt debutalbum. "And you tought that we were faking/ That we were all just money making/ You don`t believe we`re for real/ Or you would loose your cheap appeal, " sjunger i sin tur Rotten om skivbolaget. The Clash blev blåsta av CBS på samma vis när skivbolagsgubbarna mot bandets vilja gav ut singeln Remote Control. Då gav bandet igen på singeln Complete Control samma år: "They said we`d be artistically free/ When we signed a bit of paper/ They meant: Let`s make a lot of money/ And worry about it later." Stiff Little Fingers hakar på. På debutalbumet Inflammable Material från 1979 finns låten Rough Trade, som redogör för hur eländigt de unga killarna blir behandlade av nämnda skivbolag. "Record boss said we be a smash/ Yeah, go straight to Number One/ He talked of hits and tours and lots of cash/ And every time it wasn`t on."
Det här fenomenet "att bita den hand som föder en" tycker jag är en suverän attityd, som är punken personifierad. Den har försvunnit och artister i dag är likt blåögda lamm, när det blir tal om kontrakt och berömmelse, åtminstone om man jämför med hur det var då 1977-79. Man pratar idag om indie-band, men hur självständiga är de egentligen jämtemot den hand som föder dem, om det så gäller Spotify eller turnébokare? Åtminstone märker jag inte i deras texter att de skulle problematisera saken i någon högre grad.